کد خبر: 249404
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸
قطعه‌سازان

حسین نظریان در سرمقاله امروز ( شنبه12اردیبهشت ۱۴۰۳ ) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع « عدم حمایت‌های مالی و اعتباری از صنعت خودرو و قطعه‌ سازی » پرداخت

به گزارش «اخبار خودرو»، رئیس شورای سیاستگزاری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

نگرانی گروهی از دوست‌داران صنعت خودرو که از نزدیک دستی بر آتش دارند بسیار جدی شده است؛ برخی از آنان اعتقاد دارند با ارزیابی حقایق و وضعیت موجود در آینده نزدیک سرنوشت بسیار ناخوشایندی در انتظار صنعت خودرو و به تبع آن قطعه‌سازی خواهد بود. یکی از مهم‌ترین دلایل آنان اتخاذ سیاست انقباضی بسیار شدید نظام بانکی و عدم حمایت‌های مالی و اعتباری از صنعت خودرو و قطعه‌سازی است.

ازسوی‌دیگر نگارنده در این‌مورد نظر یکی از مسئولان بانکی را جویا شد. دلایلی که این مقام ارائه داد نیز به نظر منطقی می‌آمد.

مقام مذکور می‌گفت:‌«وقتی برخی نهادها و مدیران واحدهای خودروساز رسما اعلام می‌کنند بعضی شرکت‌ها مشمول ماده۱۴۱ قانون تجارت یعنی ورشکسته هستند که در این ‌صورت پرداخت وام به آنها یا اعمال سیاست‌های حمایتی و اعتباری منع قانونی پیدا می‌کند و نظام بانکی نمی‌تواند اقدامی در این باره کند.»

باعنایت به اینکه صنعت خودرو از امهات صنایع کشور بوده و باعث رشد و شکوفایی ده‌ها رشته صنعتی دیگر و همچنین موجب اشتغال حدود یک ملیون نفر به‌طور مستقیم و غیر مستقیم است؛ موجب شگفتی است که بخش سیاستگزاری صنعتی در دقیقه ۹۰ به فکر چاره جویی می‌افتد.

در همین ارتباط وزارت صمت اخیرا برنامه‌ای را جهت اصلاح ساختار سرمایه‌ای و نیز قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا تدوین و اجرای آن را آغاز کرده است که امیدواریم نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

این درحالی است که بعضی فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی نسبت به فرآیند تخصیص ارز و ثبت‌سفارش مواد اولیه یا قطعات خودرو گله‌مند هستند چراکه عبور از این فرآیند به ۲ تا ۴ماه زمان نیاز دارد و تولید خودرو یا قطعه را با تاخیر روبه‌رو می‌کند.

در این‌مورد باید گفت از ابتدای سال جاری تاکنون هیچگونه مواداولیه یا قطعه‌ای وارد کشور نشده است. درصورت ادامه این وضع پیش‌بینی می‌شود تمام فعالیت‌های صنعت خودرو و قطعه‌سازی تا پایان‌ تابستان سال جاری متوقف شود. در آن‌صورت جبرانش یا خیلی سخت و یا محال خواهد بود.

البته رسیدن به این مرحله از نابسامانی در این صنعت مهم و بزرگ نشانگر آن است که بخش سیاستگزاری از دهه‌های گذشته تاکنون برنامه جامع و مدونی نداشته و به روزمره‌گی و سلیقه‌ای روزگار می‌گذراند و هم‌اکنون نیز دریغ از یک راهبرد جامع و استراتژی مدون که جایش در این صنعت خالی است.

فرجام‌سخن اینکه؛ صنعت خودرو ایران سال‌هاست که در چنبره ابرمشکلاتی چون زیان انباشته کلان، تورم بیش‌از حد نیروی انسانی، مشکلات نقدینگی و ارزی و ... گرفتار است. متاسفانه طی ده‌ها سال گذشته بر بالین این مریض محتضر پزشک حاذقی نیامده تا نسخه‌ای شفابخش برای آن بنویسد و دوست‌داران این صنعت را به درمان اساسی و ریشه‌ای آن امیدوار کند تا آنجا که هم‌اکنون بعضی دست‌اندرکاران می‌گویند: پایان تابستان امسال شاید پایان حیات آن باشد که هرگز چنین مباد!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =